onsdag 22. april 2009

Tanker fra leksjon uke 5

Tenk: Kan det være at det nettopp er læreres mangel på egen erfaring med slike verktøy, teoretisk forankring, og evne til gjennom klare rammer å koble aktiviteten til læreplanmål som gjør at aktiviteter med lekorienterte verktøy kan oppfattes som "borkastet tid" i skolesammenheng? (Tenkespørsmål fra leksjonen sammensatte tekster 1 uke 5)

Mine tanker:
Digitale ferdigheter står på lik linje med andre viktige ferdigheter som barn og unge skal lære i løpet av grunnskolen. Hvis spørsmålet ovenfor er rett så gjør ikke vi lærere jobben vår. I L06 står det svart på hvitt hva vi lærere skal gjøre. Vi kan derfor ikke si at bruk av digitale verktøy er bortkastet tid. Påstanden ovenfor bekrefter nok en sannhet som er ei stor utfordring for den norske skolen i dag. Av egne erfaringer så vet jeg at ikt-kompetansen er svært varierende. Det er ikke lett å skape kompetanse og erfaring over natta, men noe må gjøres. Vi må få kompetanseheving i skolen. Det er dårleg økonomi i mange kommuner, og jeg studerer selv på egen regning. Jeg håper jeg kan tilføre skolen noe, men lurer litt på hva jeg får tilbake. Jeg får i hvertfall faglig oppdatering og jeg skal virkelig ta i bruk de nye verktøyene som jeg har fått ei innføring i. Både Comic Life, syreekspressen og Xtranormal er verktøy som jeg kan bruke i skolesammenheng. For å unngå at disse verktøyene blir tøys og moro så krever det samarbeid med dataansvarlig, nøye planlegging i forhold til læremål og vurderingskriterie og også en strukturert plan på det arbeidet som skal gjennomføres.

Comic Life er et program der en kan laste ned bilder og sette til egen tekst i snakkebobler. Dette gjør at elevene enkelt kan sette tekst til bilder og lage sin egen sammensatte tekst. Programmet kan også brukes i fritida også. Dette verktøyet passer godt inn i læreplanen i norsk.

Norsk
I læreplanen står det under formål at elevane i grunnskulen skal kunne:
Norskfaget forholder seg til et bredt spekter av tekster, både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster, der skrift, lyd og bilder spiller sammen. Et norskfag for vår tid bygger på et utvidet tekstbegrep som inkluderer alle disse tekstformene. Faget skal hjelpe elevene til å orientere seg i mangfoldet av tekster og gi rom for opplevelse, læring, refleksjon og vurdering.

Kilde:

Digital ferdighet:
http://www.udir.no/grep/Grunnleggende-ferdigheter/?visning=5
[lastet ned 22.04.09]

Norsk:
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=710976&visning=4
[lastet ned 22.04.09]

Leksjontekst uke 5 og 6 Dkl102 HiVolda

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar